Monday 21 October 2013

Rindu.










17 February 2013, Kempen Jom Solat @ KLCC.
Aku rindu. Sungguh. 

Teringat lagi waktu mula-mula sampai dekat Masjid KLCC tu. Aku duduk agak jauh dari kumpulan muslimat yang lain. Kebanyakan mereka memakai niqab. Yang aku tahu dalam ramai-ramai tu, aku cuma kenal sorang. Kak Dya Mohamad. Tapi Kak Dya berpurdah. jadi aku tak dapat nak cam dia yang mana satu. Waktu tu memang rasa akward yang teramat. Lepas tu, ada seorang ukhti ni datang tegur. Ukhti yang tak dikenali. Sungguh. Even sampai sekarang pun aku tak tahu nama dia sebab tak sempat nak tanya. Lagipun, sepanjang program tu, aku tak tahu mana satu dia sebab dia pun berniqab. Yang aku tahu, umur dia 20 Tahun. Aku cakap dekat dia, yang aku segan sangat. First time join kempen macam ni. Then, dia cakap, '' kitaorang dekat sini pun tak kenal each other. Tapi lama-lama nanti okay lah. Akak pun waktu first time join, tak kenal sapa-sapa." . Lebih kurang macam tu lah ayat dia. Nasib aku jenis yang boleh bersembang. Kalau tak, sampai ke habis program, ' krik..krik..krik.'. Lepas tu baru dia bawa Kak Dya jumpa dengan aku. First time juga jumpa Kak Dya. Yang aku perasan dengan muslimat disini, bila jumpa semua peluk dan laga pipi. Aku tak biasa. Tapi bila lama-lama, jadi terbiasa. Walaupun saling tak kenal, tapi rasa macam dah rapat. SubhanAllah. 

Lepas tu kitaorang dibahagikan dalam group masing-masing. Boleh tahan ramai jugak. Misi untuk edarkan pamplet kepada orang ramai. Group aku berjalan sekitar KLCC untuk edarkan pamplet. Nak ajak orang ramai  untuk solat berjemaah di masjid. Seronok. Lepas solat zohor, ada usrah. Ini yang paling best bagi aku. Pertama kali join usrah. Dan aku harap Allah izinkan aku untuk join mana-mana usrah lagi. Perasaan bila duduk dalam bulatan tu, MasyaAllah. Seronok sangat. Rasa tak nak balik. Tertautnya hati dalam mendapat redha Ilahi. Duduk dalam bulatan sambil berkongsi pengalaman yang mengingatkan diri kepada Dia. Honestly, aku rindu sangat perasaan tu. Aku rindu bila bersama-sama dengan mereka. Dengan mereka yang sama-sama nak mendekatkan diri dengan Allah. Bulatan gembira. Manisnya sentiasa terasa.

Kalaulah ada mereka-mereka yang rasakan usrah itu leceh. Menyusahkan. Sedikit pesanan dari saya yang tak sempurna ni, ' belajarlah untuk hargai usrah tu sebab ada banyak hati-hati diluar sana, yang rasa 'alangkah beruntungnya aku dapat sertai usrah'. '  Belajarlah menghargai. Belajar. 







No comments :

Post a Comment